Παρασκευή 23 Απριλίου 2010


Διάβασα το παρακάτω άρθρο στην "Καθημερινή". Είναι ακριβή όσα λέει. Αν ναι τι απαντούν οι υπεύθυνοι μετά από τόσα χρόνια, τόσα δαπανηθέντα χρήματα και εν μέσω οικονομικής κρίσεως που μας έχει φτάσει στο χείλος της χρεοκοπίας;


Η χαμένη Εγνατία

Tου Πασχου Μανδραβελη

Μπορεί να ακούγεται στερεότυπο -μια έκφραση που καταστράφηκε από την αλόγιστη χρήση της- αλλά πραγματικά η Εγνατία Οδός είναι έργο πνοής για την Βόρειο Ελλάδα. Τα 670 χιλιόμετρα του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου έβαλαν ολόκληρες περιοχές στον χάρτη, βοηθούν την τουριστική ανάπτυξη ανείπωτης ομορφιάς χωριών, δημιουργούν πλούτο και θέσεις εργασίας σε σημεία που κάποτε ήταν απροσπέλαστα για τον μέσο ταξιδιώτη. Αυτό πιστοποιείται και από τη μελέτη του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας, η οποία καταγράφει ενδιαφέρουσες εξελίξεις στις περιοχές όπου περνά ο δρόμος. Οπως δημοσίευσε χθες η «Καθημερινή» το έργο ενίσχυσε τη «δικτύωση» των αστικών κέντρων της Βόρειας Ελλάδας. Στη Θράκη, οι μέσες ημερήσιες μετακινήσεις μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Ξάνθης αυξήθηκαν κατά 370%, μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής κατά 270% και μεταξύ Κομοτηνής και Ξάνθης κατά 81%. Οι μετακινήσεις ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και τα αστικά κέντρα Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα, Γρεβενά, Κοζάνη, Καβάλα, Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη υπερδιπλασιάστηκαν.

Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η Εγνατία «έβαλε στον χάρτη» τον νομό Ιωαννίνων, που γνώρισε πληθυσμιακή αύξηση 9,9% κατά την πρώτη δεκαετία λειτουργίας του άξονα και αύξηση του ΑΕΠ κατά 35,8%. Σημαντικές πληθυσμιακές αυξήσεις γνώρισαν το ίδιο διάστημα οι νομοί Θεσσαλονίκης (+7%) και Ξάνθης (+5,1%), ενώ σημαντική αύξηση του ΑΕΠ τους οι νομοί Ηγουμενίτσας (+41,9%) και Αρτας (+28,4%).

Ολα καλά κι όλα ωραία, λοιπόν, με το μεγάλο αυτό έργο; Οχι! Απ’ ό,τι φαίνεται οι ιδιώτες κάτοικοι των νομών από τους οποίους διέρχεται η Εγνατία άρχισαν να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματά της. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με το κράτος. Κατ’ αρχήν η Εγνατία Οδός είναι χωρίς διόδια. Εκατομμύρια αυτοκίνητα διέρχονται κάθε χρόνο χωρίς να πληρώνει κανείς δεκάρα τσακιστή. Την εκμεταλλεύονται αζημίως όχι μόνο οι γηγενείς, αλλά και αλλοδαποί. Κάθε Αύγουστο χιλιάδες Τούρκοι φεύγουν για τις διακοπές τους από τη Βόρειο Ευρώπη, διασχίζουν την Εγνατία για να πάνε στην πατρίδα τους. Χιλιάδες οδηγοί φορτηγών της Αλβανίας, της ΠΓΔΜ και της Βουλγαρίας κερδίζουν χρόνο, κάνοντας μια μικρή παράκαμψη προς τα νότια για να ξανανέβουν βόρεια, στον προορισμό τους. Περνούν τις ανενεργές εγκαταστάσεις διοδίων χωρίς να αφήνουν ούτε ένα ευρώ. Από το 2004 έχει ξεκινήσει η συζήτηση για τα διόδια και ακόμη συνεχίζεται. Τώρα η «Εγνατία Α.Ε.» εξήγγειλε για μια ακόμη φορά τη λειτουργία 13 σταθμών διοδίων μέχρι το τέλος της άνοιξης. Εν τω μεταξύ εκατομμύρια χάθηκαν περιμένοντας...

Δεύτερον η «Εγνατία» είναι ένας έρημος δρόμος. Δεν υπάρχει πάρκινγκ, ούτε μέρος για να σταματήσει κάποιος για βενζίνη ή να αγοράσει ένα μπουκάλι νερό. Οι δρόμος τέλειωσε και παράπλευρες υποδομές δεν υπάρχουν. Αυτό επίσης είναι χαμένος πλούτος για την εθνική οικονομία και χαμένες θέσεις εργασίας για τις περιοχές όπου διέρχεται ο δρόμος. Σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινήτων, όπως ο «Σείριος» στην Εθνική Οδό, θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν εκατομμύρια οδηγούς και να μειώσουν την καλπάζουσα ανεργία των νέων στη Βόρειο Ελλάδα.

Περάσαμε μια δεκαετία που η Εγνατία «εγκαινιαζόταν» χιλιόμετρο χιλιόμετρο. Ο κ. Λαλιώτης και ο κ. Σουφλιάς την έχουν «τελειώσει» ίσα με δέκα φορές έκαστος. Δεν έφτασε ο καιρός για να ζωντανέψει;


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου